Українська вишивка в традиціях і сучасності
Українська вишивка в наш час є складним та багатогранним явищем, яке розвивається в сфері традиційно-побутового, самодіяльного мистецтва та творчості як звичайних любителів так і художників-професіоналів. Найбільш відомими осередками вишивання в Україні є наступні міста: Косів, Клембівка, Полтава, Черкаси, Львів та інші. В цих містах вже створені підприємства художніх промислів, які активно відроджують та розвивають класичні надбання кожного мистецького регіону нашої країни.
Вишивка – це масовий і найбільш улюблений вид народного мистецтва в Україні, який є складовою частиною народного костюма та активно використовується в сучасному одязі, надаючи йому своєрідності і неповторності. Вишиті вироби органічно входять до побуту людей та прикрашують сучасний інтер’єр.

Є багато відомих майстрів по вишиванню. Так майстриня Ганна Собачко створювала ескізи, які потім вишивались в артілях Київщини і Полтавщини. Її композиції наповнені стрімким рухом та колористичним напруженням. Загострена фантазія майстрині породжує різноманітні вишиті квіти, які переростають у казкові витвори. В них реальне і фантастичне зміщено таким чином, що утворює різні емоційні образи: тривожні, спокійні та врівноважені.


У своїх творчих пошуках петриківчани виходили з традицій настінного малювання і власних творчих спрямувань. Їхні роботи — це типовий петриківський розпис, який відтворений технікою гладі.
Для робіт Параски Власенко в 30х роках ХХ ст. характерним є принцип вільної, невимушеної і водночас врівноваженої композиції, яка сповнена святковим та мажорним звучанням. Майстриня будує свої панно на поєднанні об’ємних і площинно трактованих форм.


В 20—30-х роках ХХ ст. вишивка Яворівщини, що на Львівській області, теж переживає оновлення своєї художньо-образної мови. Дрібно-узорні орнаменти, які прикрашали вироби домашнього полотна, поступово поступилися місцем соковитим, крупно-рельєфним багатобарвним орнаментам на фабричній кольоровій тканині.


Традиції української вишивки і подальший розвиток її локальних особливостей можна знайти на підприємствах Укрхудожпрому, які розташовані у визначних центрах народної творчості. Саме тут працюють народні майстри, художники. Діяльність їх спрямовується на дбайливе вивчення кращих зразків вишивки, збереження її класичного надбання.
Вишивальниця Наталя Гречанівська багато років працювала головним художником художньо-виробничого об’єднання ім. Т. Г. Шевченка. Вона створила сорочки та жіночі блузи, в яких домінуючим кольором завжди виступає червоний, звучання якого підсилює чорний (іноді жовтий, синій кольори). У її вишивках є невеличке вкраплення чорного в середину “зірочки”, і окреслення тонкою павутинкою “штапівки” поверх основного рисунка, і контур “обвідочки” навколо основного малюнка, що надає орнаменту рис стриманості та чіткості.
Для вишивок Кагарлицького району Київської області характерна більш насичена гама червоного кольору, який покладений майже суцільними масами орнаменту. Тут наявні ті ж самі зірочки, але вони виконані здебільшого в техніці хрестика, “настилування”.
Художня вишивка Київщини зберігає яскраву самобутність різних районів України. Серед плеяди майстрів художньої вишивки Київщини провідна роль належить Гликерії Цибульовій. Її творчість може служити прикладом глибокого знання традицій і їх плідного розвитку в сучасності. Ще в дореволюційний час її роботи привертали увагу досконалим виконанням, красою рисунка та надзвичайно витонченою гамою колірних поєднань. Протягом свого життя Гликерія Кузьмівна збирала орнаменти української народної вишивки. Її найкращою ученицею є досвідчений майстер Зінаїда Сависько з села Василинівка, яка творчо розвиває узори свого рідного села, в якому також працювали Ганна Собачко та сестри Дериболот.

Для вишивок Київської області типовими є легкі ажурні композиції. Тут крім мережок широко використовуються й інші ажурні техніки. Ажурна техніка при оздоблені чоловічих сорочок червоним та чорним кольорами. Також вона дає монументальні, крупно окреслені ажурні клітини.
На Київщині та сусідніх регіонах ще здавна існує звичай прикрашати сорочки “занизуванням” червоного кольору. Цю традицію продовжує в своїй творчості Любов Гордина. За рахунок єдності загального образу вона відмовляється від дрібних деталей орнаменту. В роботах Любові Гордини червоний колір є надзвичайно насиченим і мажорним. В техніці “занизування” його інтенсивність залежить від щільності стібка — або він яскраво-червоний, або рожевий.



Роботи Антоніни Задувайло, Галини Грабовської мають яскраву своєрідність та неповторне мистецьке обличчя. Вони набули цьому завдяки вдумливому вивченню і творчому переосмисленню народної вишивки. В неї часто поєднані чорний колір з білим або ж іноді вона вишиває лише одним чорним кольором, що надає вишивці особливої вишуканості. Створені Галиною Грабовською чоловічі сорочки та жіночі блузи насичені глибоким кольором. На відміну від київських вишивок з контрастним сполученням яскравого червоного з чорним, Грабовська у своїх роботах застосовує темно-вишневий колір, глибину якого підсилює чорний. Ця композиція складається з широких смуг орнаменту “льонок”, “калина”, “виноград” у поєднанні з білими ажурними мережками. У вишивках вражає велика різноманітність композицій. Це розташування нижче полика по рукаву вертикальних навскісних, горизонтальних смуг, що утворюють вишукане павутиння сіточки, в клітинах або на перехрестях якої розміщені орнаментальні елементи.
Дуже відомими є бездоганні за своєю технікою, високохудожні витвори села Клембівка. Це село здавна є відомим центром художньої вишивки на Поділлі. В наш час славу цьому селу принесли рукодільниці Параска Березовська, Марія Коржук, які першими, ще у 1936 році, здобули почесне звання майстра народної творчості України.
Творчість сучасних майстрів виявляє їх глибокий зв’язок з традиціями народної вишивки, збереження і подальший розвиток її художньо-образної структури. Головне те, що сучасна вишивка зберігає свій духовний світ, поглиблює образну змістовність і доводить, що народне мистецтво, як і народна пісня,— це велике надбання нашої культури.
Чи сильно змінились види вишивання від давніх часів до сучасних?
ВідповістиВидалити